Bedre investeringer, natur og farger som hjelper på humøret – her er fire interiørtendenser for 2021. Pandemiens påvirkning vil nok også følge oss i 2021
Opplysningene er hentet blant annet fra design plattformen 1STDIBS` årlige gjennomgang av design- og interiørtrender, hvor de spurte hundrevis av interiørdesignere om deres tanker for 2021.
Du kan lese mere her: https://www.1stdibs.com/blogs/the-study/interior-design-trends/
Fire markante tendenser:
- naturen inviteres inn
-1970-tallsfarger (som smaragdgrønn og sennepsgult)
-behov for definerte soner
-og fokus på velvære og komfort.
1. Definerte soner
Tiden for å jobbe fra sofaen er forbi (for noen i alle fall..) Allerede har man sett behovet for definerte soner for fritid, jobb og trening hjemme.Under pandemien har vi sett at den nye normalen er alt fra jobb til familieliv som foregår hjemme. Derfor er det viktig med fokus på de forskjellige sonene i hjemmet.
En definert og gjerne multifunksjonell sone for hjemmekontoret vil være en voksende trend i tiden fremover.
2. Farger
At farger i hjemmet kan hjelpe på humøret, har vi vel alle i denne tiden erfart, og at friske blomster, rent sengetøy, gode dufter som hjemmebakst og duftelys er med på å gi hverdagen hjemme en bedre atmosfære.
Pantone har utnevnt en lys gul som årets farge i tillegg til grått.
Hvert år utnevner Pantone Color Institute «årets farge». For 2021 har de valgt to: Grånyansen «Ultimate Gray» og lysegule «Illuminating».
– Veldig interessant at de har valgt to farger som i utgangspunktet er motpoler, sier fargeekspertene om fargene.
Personlig synes jeg kombinasjonen av de to ikke ikke er spesielt tiltrekkende men hver sin farge har en betydning.
Hvorfor grått og gult?
Gråfargen er, ifølge PANTONE, en «beroligende nyanse som minner om stabile betongfundamenter og rolige rullesteinstrender». Lysegult skal «fremkalle minner om varmt solskinn, den forfriskende biten av en syrlig sitron og muntert humør».
Her i pantone kartet ser vi flere nyanser som ligger nært til gult
Verden trenger farger nå, og dette ser vi også hos kundene våre både i butikken og ved konsultasjon, at etterspørselen er blitt større.
Brunt har vi jo sett gjøre sin inntreden igjen i interiørbildet, og varme gråtoner, såkalt «greige», passer også inn her.
– Blått og grønt har vært svært populært i flere år og er nå som nye basisfarger å regne. Blåtonene blir kaldere og lysere fremover og vi ser også at grønt også er en gjennomgående tendens. Men da gjerne i dypere og mørkere toner.
3. Klassiske møbler
Fokuset på gjenbruk, investeringer som varer og kvalitet er viktig i flere aspekter, også når det gjelder interiør.
Dagens kunder er interesserte i å bruke mer penger på færre ting, og gjerne investere i varig design som kan gå i arv i generasjoner.
4. Fleksibel kvalitetsbelysning
En generell forståelse for behovet for belysning i ulike soner og høyder i alle rom, ser vi etterspørselen av
– Interessen for lamper med personlighet og stil er voksende. Kunder vil gjerne ha noe som er både unikt, stilfullt og funksjonelt.
– I tillegg er utvalget av lyskilder bredt og interessant med mange forskjellige grader av varme på lyset. Både kvalitet og bruksområder står i fokus fremover.
Dette er en liten smak på hva vi vil se mere til i 2021. Håper dette var av interesse, og kom gjerne med innspill på hva dere gjerne vil lese om her.
Ha ei superfin uke.
Hilde